Jenis Tangisan Bayi – bagaimana mengenalnya?

Ibu-ibu baru mungkin belum ada pengalaman atau tidak memahami kenapa bayi menangis. Tambahan lagi semasa dalam pantang, mungkin boleh stress dibuatnya kerana kita tidak tahu apa yang bayi mahukan. Jika sudah pandai bercakap lain cerita, tapi bayi yang masih belum mengerti apa-apa hanya menangis tapi dengan nada yang berbeza.


baby cry



  1. Makna tangisan bayi ” OWH” = makna tangisan bayi ini adalah menandakan jika bayi tersebut mengantuk.
  2. Makna  tangisan bayi ” Neh” = makna tangisan bayi ini adalah menandakan jika bayi tersebut lapar.
  3. Makna tangisan bayi ” Heh” = makna tangisan bayi ini adalah menandakan jika bayi tersebut dalam posisi yang tidak selesa.
  4. Makna tangisan bayi ” Eir” = makna tangisan bayi ini adalah menandakan jika bayi tersebut mau membuang.
  5. Makna  tangisan bayi ” Eh” = makna tangisan bayi ini adalah menandakan jika bayi tersebut ingin bersendawa.

Bagaimana ibu-ibu agak-agak boleh faham tak atau boleh tak bezakan bunyi-bunyi tersebut. Agak sukar tapi kita pasti mengenal anak masing-masing kan. Mudah sahaja mengenal karenah anak sendiri. Bayi juga boleh dikenali dengan ‘body language’ bila menangis. Jom kita tengok apa yang boleh anda kenali dan perhatikan.

1. Tangisan bayi lapar dan ingin menyusu

Bayi akan menangis jika ia lapar. Tangisan haus terdengar dalam nada berulang-ulang. Pertama, ia menangis lalu berhenti untuk mengambil nafas, kemudian menangis lagi, aktiviti ini terjadi berulang-ulang.

2. Tangisan bayi membuang air besar

Lampin yang basah membuatkan bayi merasa tidak selesa sehingga ia akan menangis. Suara bayi pada awalnya terdengar perlahan, kemudian makin keras. Bayi terlihat menggeliat di tempat tidurnya.


3. Tangisan bayi sakit

Keadaan ini akan membuat bayi terus menangis. Tangisan sakit diawali dengan nada tinggi, hampir seperti jeritan, kemudian bayi terengah-engah pada saat menarik nafas, lalu menjerit lagi. Segera cari punca sakitnya. Perikasa perutnya takut-takut kembung, periksa seluruh badannya untuk mengetahui punca bayi menangis. Mungkin juga ada serangga kecil yang menggigitnya atau macam-macam kemungkinan yang lain.

4. Tangisan bayi bosan

Bayi cenderung bosan jika ia terlalu lama berbaring. Tangisan yang menandakan anak bosan terdengar mirip teriakan. Bayi tak akan berhenti menangis selama ia merasa bosan.

5. Tangisan bayi minta didukung

Kepalanya mungkin terangguk-angguk untuk beberapa detik, dan mungkin Anda melihat bahwa ia menggosok-gosokkan tangannya pada mata serta wajahnya. Mengatasinya, ayunlah ia perlahan-lahan sampai ia tertidur.

6. Tangisan bayi  Kesepian

Bayi senang jika ibu bapanya berada dekat dengannya. Jika ia merasa kesepian, tangisannya akan terdengar bernada sedih, bukan marah.





** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
 ————————————————— 
Hubungi saya dengan sms ke 019 3308053 atau email [email protected] untuk maklumat lanjut.

Leave a Reply