Omega 3 adalah Makanan Untuk Otak


Otak terbina dari 60% lemak. Lemak bukan sebarang lemak, lemak inilah yang dikenali dengan lemak omega 3. Bukan lemak yang bahaya, tetapi lemak yang sangat diperlukan oleh otak. Ambil lemak yang betul dan ia beruapay meningkatkan kecerdasan otak anda terutama pada masa kritikal iaitu kanak-kanak.

sumber DHA



Saat kritikal yang sangat perlukan asid lemak omega 3 ini adalah pada dua tahun pertama kanak-kanak dan juga pada usia senja. Pada tahun pertama perkembangan otak kanak-kanak adalah kritikal kerana pada masa inilah bila bayi berusia setahun, otaknya bersaiz 3 kali ganda dari asal. Bayangkan betapa cepatnya pertumbuhan otak pada ketika ini. 60% tenaga digunakan oleh otak pada masa ini. Bayangkan otak paling banyak gunakan tenaga dan pastinya bekalan omega 3 harus mencukupi di masa ini. Dengan cukupnya bekalan lemak omega 3, maka perkembangan otak dan prestasinya di tahap optimum.

Usah dibandingkan manusia dengan binatang kerana keperluan omega 3 nya tidak sama. Sebagai contoh dalam susu lembu mengandungi tinggi “saturated fat” dan rendah kadar lemak omega 3 (DHA). Ini kerana lembu bukannya perlukan banyak lemak untuk otak sebab dia bukan nak guna otak macam manusia kan hihii. Dalam susu manusia pula mengandungi kadar “saturated fat” yang rendah manakala tinggi dengan paras DHA. Subhanallah besarnya nikmatNya.

Lemak omega 3 ini biasanya boleh didapati dari sumber ikan seperti salmon, tuna,sardin. Manakala dari tumbuhan pula biasanya boleh didapti dari kekacang, soy bean, flaxseed. Sumber-sumber ini mungkin boleh didapati dengan mudah, namun kadang-kadang sukar juga untuk kita pastikan mendapat bekalan yang secukupnya. Memandangkan asid lemak omega 3 (DHA) ini tidak boleh dibina oleh badan manusia, mahu atau tidak kita terpaksa mencari alternatif untuk dapatkannya melalui makanan atau supplement. Perlu diambil kerana badan tidak berupaya mengeluarkannya.

Cara paling mudah kebiasaaannya kita pernah dengar minyak ikan bukan?Ala minyak ikan yang kaler oren tu. Alternatif lain untuk senang dapatkan sumber minyak ikan adalah mengambil Omega Guard dari Shaklee.

sumber DHA shaklee


Kesihatan diri terutama kesihatan otak tidak ternilai harganya. Mungkin hari ini kita berkira untuk membelanjakan sejumlah wang membeli supplement untuk kesihatan, di masa hadapan jika menyesal tiada gunanya. 

testimoni omega untuk otak

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. ————————————————— Hubungi saya dengan sms ke 019 3308053 atau email [email protected] untuk maklumat lanjut.

Leave a Reply