Ibu, Ambillah Asid Folat Semasa Hamil

Asid Folat Semasa Hamil

Tubuh anda akan mengalami banyak perubahan dalam tiga bulan pertama. Jangan menangis jika tubuh anda bukan lagi seperti dulu, lepas bersalin baru kembalikan balik. Momen indah ini hanya yang bertuah sahaja dapat mersai, jadi hargailah bentuk badan anda ketika ini. Perubahan bentuk badan ni sangat unik dan setiap kehamilan berbeza antara seorang ibu dengan seorang ibu yag lain.

mabuk semasa hamil



Anda akan berasa mual, muntah, sakit belakang, sering membuang air kecil, sembelit, kaki kejang dan mengalami mood yang berubah-ubah. jangan bimbang, semua yang berlaku adalah normal semasa hamil. Gejala ini bernasur-ansur hilang seiring pertambahan usia kehamilan. Saya juga mengalaminya semasa mengadnungkan kedua-dua cahayamata beberapa tahun lepas. Orang kata setiap kehamilan lain-lain dia punya pengalaman kan. tapi bab alahan teruk, memang kedua-dua kehamilan sama sahaja sampai terpaksa dimasukkan wad gara-gara kekurangan air dalam badan.

morning sickness



Makanlah makanan yang berzat kerana pada trimester pertama adalah masa paling penting dalam pertumbuhan organ janin.

set ibu hamil



Apabila ini sudah pasti, anda disarankan menghentikan segala kegiatan yang tidak baik seperti merokok, mengambil ubat-ubat terlarang dan alkohol. Tiga perkara ini amat mempengaruhi perkembangan embrio dan boleh menyebabkan kecacatan. Sebaiknya, elakkan pengambilan ubat-ubatan yang dijual secara bebas.

Jika mengambil ubat secara rutin yang disarankan oleh doktor seperti ubat darah tinggi dan diabetes, sebaiknya dibincangkan terlebih dahulu dengan doktor sebelum menghentikannya.

Tips: Vitamin B & Asid Folat

Menurut The Center For Disease Control (CDC), wanita yang merancang hamil digalakkan mengambil vitamin B yang cukup dan asid folat sebanyak 400 mcg/hari agar boleh mengurangi risiko gangguan perkembangan otak embrio atau pun kecacatan embrio. Sumber asid folat mudah diperolehi dari hati, telur, brokoli dan kacang buncis.

Adalah lebih baik mendapatkan nasihat doktor perbidanan terlebih dahulu sebelum mengambil supplement asid folat.

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. ————————————————— Hubungi saya dengan sms ke 019 3308053 atau email [email protected] untuk maklumat lanjut.

Leave a Reply