Set Bersalin: Bagus Pada Ibu, Bahaya Pada Bayi?


Ibu-ibu hamil mesti ramai yang tengah berkira-kira untuk mencari set bersalin yang sesuai untuk diri mereka. Pada saya yang menjadi dilema para ibu adalah inginkan set bersalin yang selamat untuk ibu dan bayi. Maknanya tidak memberi kesan yang tidak baik pada bayi. Biasalah perut bayi kan masih belum matang dan mungkin sensitif. Apa sahaja yang masuk ke dalam perut ibu perlu juga diambil kira apatah lagi ibu yang bakal menyusukan anak.

Tips sebelum mengambil keputusan untuk membeli set bersalin:

1. Pastikan produk yang digunakan adalah halal dan tidak mengganggu perut bayi. Kebanyakan jamu adalah bersifat panas, ia mungkin baik untuk anda tetapi mungkin mengganggu perut bayi anda. 

2. Kalau lebih baik, pastikan ia ada manfaat berganda. Contohnya selain daripada untuk kecergasan bu, boleh juga membantu dalam penghasilan susu yang lebih baik. Jadi jimat duit kita tak perlu ambil banyak produk bukan?

3. Tengok bajet. Pastikan tidak over budget atau membeli lebih dari keperluan. Jika sudah ada minyak panas, tidak perlu sampai ada 3 jenis minyak untuk fungsi yang sama.

Ikut pengalaman saya semasa bersalin dahulu saya menggunakan set bersalin Nona Roguy. Memang bagus herba pytonatal nya tapi baby pula tak tahan sebab menyusu badan. Setiap kali makan pil itu, maka setiap kali itulah juga gelisah bayi jadi cirit. Mungkin panas. Jadi walaupun saya suka tapi terpaksa fikirkan bayi juga. Kalau asyik bayi cirit, ibu jugak yang susah kan.

Jadi untuk kehamilan kedua saya dah bersedia dari awal. Kali ini saya hanya merancang untuk mengambil set bersalin nona roguy tetapi bukan pil herbanya. Saya hanya mengambil minyak telon yang boleh disapukan ke seluruh badan. Minyak herbanika tak silap namanya. Memang best sebab boleh juga digunakan sebelum berbengkung. Puas hati sangat. Tapi bab penjagaan dalaman saya hanya mengambil vitamin sahaja. Mula-mula vitamin hospital, tetapi bila sudah jumpa dengan produk shaklee maka saya beralih menggunakannya pula.


Masalah semasa berpantang ni ada macam-macam juga. Susah nak membuang dan takut serta fobia semasa nak membuang memang menghantui kalangan ibu terutama ibu-ibu yang pertama kali melahirkan. Saya juga tidak terkecuali memang pengalaman ngeri susah nak membuang pada pengalama kali pertama dahulu.

Ada banyak lagi kes lain antaranya:

” saya ibu muda baru anak pertama. Mula-mula lepas bersalin saya memang tahan je kalau ada rasa nak membuang air besar sebab TAKUT! Tapi akhirnya sebab takut tu jadi masalah lain pula. Taknak ingat lagi kisah ngeri tu.”

“Mama saya ada pesan lepas bersalin jangan tahan buang air besar. Tapi masa itu saya terkena buasir yang agak teruk. Lagi parah bila seminggu tak membuang, tuhan saja yang tau”.
Memang ngeri bab ni kan. Tapi kita tak perlu bimbang lagi. Bersedia dari awal itu lebih baik. Itu bab takut membuang. Ada juga lain luka susah nak pulih. Ada tu sepupu saya jahitan terbuka lagi haru. Kena pergi hospital untuk jahit balik. Ngerinyaa……

Saya nak share apa kebaikan SET BERSALIN SHAKLEE yang selalu memang 

dapat sambutan dari kalangan customer saya. Set ini mengandungi 5 produk 

(ini yang paling basic) dan ada kelebihan dan fungsi tersendiri iaitu:

Ostematrix: melawaskan dan melancarkan pembuangan air besar
Zink: membantu mempercepatkan penyembuhan luka
Vitalea: multivitamin bagi memastikan ibu tidak pucat lesu dan bertenaga uruskan bayi.
Bcomplexsangat berkesan bertindak sebagai agen antistress dan membantu emosi ibu sewaktu pantang.
Vitamin C: menjaga kembali keserian kulit ibu dari menjadi kusam dan nampak tidak bermaya.


Semasa pantang ni kita bukan juga perlu kelihatan cergas di luar tetapi emosi 

juga diambil kira. Kalau badan tidak bermaya, letih, pucat lesi, maka mood juga 

boleh berubah. Maka perlunya cergas dengan mengambil set bersalin yang anda

rasakan serasi dengan anda. Ramai sudah serasi, anda bila lagi? Saya tidak 

ragu-ragu untuk cadangkan kerana saya tahu ramai yang memberikan feedback positif.

Tak sungguh tak kata:)


set berpantang shaklee



Yang ni yang basic ye. Ada juga yang premium, sangat sesuai untuk ibu yang inginkan set bersalin+tambah susu. Bukan susu memancut-mancut tanpa usaha tetapi set ini telah bantu ramai ibu dapatkan hasil yang diingini. Ibu cergas, susu banyak dan anak pun kenyang:) Nak tengok set dia?





Yang set ni sama juga macam set bersalin biasa tapi dia ada tambahan ESP dan Omega maka sebab itu ia dinamakan set bersalin premium. VIP set gitu:) ESP ni adalah penyumbang dan penolong kepada ibu untuk penghasilan susu yang bombastik (ikut konsep supply & demand) dan omega itu sangatlah banyak faedahnya. Paling terbaik adalah ia mengandungi DHA yang sangat bagus untuk otak bijak dan cerdas. Maka ibu rajin-rajinlah telan omega ye, untuk bantu sumbangkan susu yang penuh dengan DHA kepada bayi.


Lagi satu set adalah set bersalin premium+kurus. Yang ni ada tambahan lecitin. Jangan n rendah dengan lecitin ni tau. Ia pengemulsi lemak yang sangat efisien. Ibarat kalau kita dah termakan makanan berminyak maka kaver balik dengan lecitin tu. Pasti lepas tu slim dan ramping selalu:)

set berpantang shaklee



Set ini ramai yang dah cuba tau, termasuklah artis-artis gitu. Tapi walau kita bukan artis pun tetap perlu mencubanya. Sangat rekemen:)Pilih mengikut kesesuaian anda:)


Mari tengok testimoni:


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. ————————————————— Hubungi saya dengan sms ke 019 3308053 atau email [email protected] untuk maklumat lanjut.

Leave a Reply

This Post Has One Comment

  1. Anonymous

    Set Confine Mum PREMIUM Leesa Formula terus dari Kilang = RM 280 (Harga asal : RM 350). – "Set lengkap ibu bersalin.."

    P/s: Sediakan alamat sahaja, penghantaran adalah PERCUMA.

    * Terhad selagi stok masih ada.

    Sila Call/SMS/Whatsapp : 010-402 2486
    E-mail – [email protected]