Panduan Menyusukan Bayi Kembar

Mendapat bayi kembar memang nampak seronok kan. Kalau pakaian boleh sedondon, tambah lagi kalau dapat sepasang lelaki dan perempuan. Sekali beranak terus dapat double. Jimat kesakitan ehhehhe

Tapi bukannya tidak mencabar kan? Saya yakin cabarannya mesti berganda dari ibu yang ada anak satu je. Melahirkan kembar ni memang ibu terpilih je lalui, kesabaran dan semuanya memang tabiklah! Cabaran yang seronok pastinya.

panduan menyusukan bayi twin

Cabarannya bukan sahaja dari segi fizikal dan mental tapi saya nak fokus pasal penyusuan susu ibu. Bagaimana cabaran menyusukan anak kembar agaknya? Cukupkah susu badan untuk si kembar?

Cukupkah susu badan untuk si kembar?

Pertama sekali kena ingat yang konsep susu ni adalah supply & demand, bukan konsep berapa ramai menyusu maka susu makin sedikit. Jika ada demand maka selagi itulah supply akan berterusan. Ada ibu yang mungkin risau, boleh ke cukup susu ni, nanti anak-anak saya tak kenyang. Jangan risau, sudah pasti cukup jika puan amalkan dan fahamkan konsep demand & supply.

Bagaimana cara terbaik untuk susukan si kembar?

Sebenarnya ia terpulang pada si ibu yang mana ada yang selesa menyusukan bayi sekaligus. Menyusukan sekaligus juga boleh merangsang pengeluaran susu badan kerana si ibu membuat tandem nursing.

Tandem nursing juga boleh mengelakkan berlakunya “engorgement” iaitu susu tersumbat. Sakit tau jika mengalami keadaan ini. Susu yang banyak tidak boleh dikeluarkan dan payudara menjadi bengkak dan sakit. Sebelum berlaku, baik kita elakkan dengan sentiasa mengosongkan payudara.

Ia juga bagus sebab membantu ibu untuk lebih rehat. Kerana menyusukan sekaligus boleh menjimatkan masa berbanding dengan menyusukan satu persatu yang mungkin akan lebih memakan masa.

Tetapi ia juga banyak bergantung pada pola penyusuan bayi. Jika masih baru, bayi yang masih lagi dalam tempoh masa berpantang mungkin corak penyusuannya tidak boleh dijangka. Ada yang mungkin menyusu lebih kerap berbanding si kembarnya. Jadi buat masa tersebut, ibu boleh ikut keperluan bayi dan bila sudah semakin terkawal ibu boleh tetapkan masa penyusuan.

Bagaimana mahu pastikan yang anak anda cukup minum susu?

  • Bai anda membuang air besar 3 kali sehari dalam masa 24 jam. Bila membuang perhatikan jenis “stool” nya. Untuk mengetahui jenis buangan bayi boleh rujuk sini  ~ KENALI JENIS NAJIS BAYI
  • Bayi anda membuang air kecil secukupnya iaitu jika bayi anda memakai diapers, bayi anda seharusnya bertukar diapers sebanyak 5 ke 6 diapers sehari. Dan jika memakai cloth diapers sebanyak 7 ke 8 cloth diapers sehari. Ini boleh menunjukakn petanda bayi anda mendapat cukup susu.
  • Pertambahan berat bayi adalah sebanyak 700g dalam masa 4 minggu/sebulan.
Jika bayi anda mempunyai tanda-tanda ini, maka insyaAllah bayi anda telah mendapat susu yang mencukupi.

Bagaimana mahu pastikan susu badan mencukupi?

Jika risau jangan sesekali abaikan tips ini.

Jika bayi anda menyusu agak kurang, pastikan anda tidak sia siakan masa iaitu anda mesti mengosongkan payudara setiap 2 @ 3 jam sekali. Walau bayi anda tidak menyusu, anda tetap kena kosongkan payudara mengikut waktu yang ditetapkan. Jangan biarkan tunggu susu rasa penuh baru hendak beri bayi menyusu, tetapi penyusuan setiap 2 ke 3 jam sekali amat membantu anda untuk kekalkan pengeluaran susu.
Sebenarnya kaedahnya sama sahaja dari segi pengeluaran susu jika anda mempunyai bayi kembar. Apa yang selalu dirisaukan adalah stok susu untuk si kembar mungkin kena berganda dari biasa. Tapi anda boleh hadapi situasi tersebut dengan menelaah info dan join kelab ibu menyusu atau join mana-mana group sokongan susu ibu untuk mantapkan ilmu penyusuan. Bila tiba masanya pasti akan menjadi mudah.
Untuk ibu yang menyusu saya ingin syorkan pada anda set ibu menyusu yang paling basic ini iaitu ESP DAN ALFALFA . Ini adalah set paling basic bagi ibu menyusu. Saya sudah rasakan keistimewaannya dahulu hingga saya berjaya susukan bayi sehingga hampir 3 tahun. Mana tau ianya juga serasi dengan  anda kerana ingin saya kongsikan yang ianya bukan ubat untuk tambah susu tapi anda akan tengok hasilnya jika amalkan set menyusu ini. Dah guna pasti jatuh cinta.
vitamin tambah susu

Ianya amat membantu diri saya sendiri yang memang menggunakan set menyusu semasa menyusukan bayi. Jika anda mahu mencuba jangan lupa dapatkan consultation lifetime dari saya mengenai penyusuan dan pastikan anda mendapat tips-tips yang menarik sepanjang anda menggunakan set ini.

Untuk pesanan anda boleh klik link di bawah untuk membuat order yang akan terus sampai ke pintu rumah anda.

===================================================================
Ingin menjadi sebahagian dari kami?

Anda mahu jadi ahli shaklee dan ingin mengetahui cara daftar shaklee?
Mudah sahaja hanya klik di sini:

hubungi saya di talian tertera atau melalui sms/wassup/telegram untuk sesi consultation lebih detail.
019 330 8053


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.
These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **
Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Wan Fatihanum:
H/P no: 019 330 8053
ID Shaklee: 851433
Blog: http://permatacintaku.blogspot.com
Page: https://www.facebook.com/permatacintakublog

Mahu menjadi JUTAWAN MUSLIMAH DAN BEKERJA HANYA DARI RUMAH?
REALISASIKAN IMPIAN ANDA.
SAYA MAHU!

Leave a Reply